PRADA -
Да и аз го гледах. Не бих казал, че се разочаровах, защото и не очаквах много от филма. Но през цялото време си задавах въпроса, защо не можем да правим кино, като липсата на финанси е само последния пирон в ковчега на българското съвременно кино. Сценария беше copy paste на холивудска романтична комедия с някаква скалъпена поука.
Аз съм роден 89-та и мога да кажа, че имам спомен от пост-социалистическа България в първите години на демокрацията, докато историята на децата се развиваше няколко години по-рано.
Нищо от стерилната среда във филма, не ми помогна да се върна в детството си.
Едното от момчетата носеше адидаски, което е почти немислимо за тогавашните времена, и си играеха с лего видиш ли.... което не отговаря на истината, ама грам....
Помня, че съм бил на 6-7 годинки и врънках майка ми месеци наред, да ми купи лего от първия магазин в България, който беше на Славейков, а това е било 95-96та, не знам как тия деца са имали лего тогава, в детската градина ни даваха "конструктор" което беше далече от легото.
Оттам се почнаха всички клишета взети от класически ленти "Войната на таралежите" в който соц децата проявят някакъв своенравен бунт срещу правилата, което във филма стоеше толкова изкуствено, просто сложено с идеята да гъделичка спомените на зрителите и не допринасящо за историята по никакъв начин.
После изрисувания портрет на Тодор Живков, което пък беше препратка към "Вчера" и "Да обичаш на инат"
Отделни сегменти, който сами по себе си, нямаха никаква драматургична стойност и по-скоро дразнеха от колкото да събудят каквато и да е емоция или носталгия, поне в мен.
Никой не ме и пита, но аз да си кажа - докато съвременното ни кино, не намери само себе си, и не начертае ясни правила, за какво иска да говори, кой са важните теми, за които иска да отвори вътрешен диалог в зрителя, или дебат в обществото, няма да го бъде. Или прави филм, копирани изцяло от холивудските, сценаристи, слагащи американски реплики в устата на български актьори, което стои неестествено. Или прави филм, за това, колко бедни, тъжни, и самотни сме, ако сложиш и лоши турци, които изнасилват красива българка, задоволяваш потребностите на масовата не критична публика, и уцелват десетката, без да виждат, че стават жертви на собствените си амбиции.
Да се върна на "Дъвката" в която романтичните отношения между двойката бяха по-скоро на ниво, училищна свалка с амбицията да разнищи дълбоките празнини в двамата протагонисти, което разбира се, беше плах и доста неубедителен опит.
Съжалявам, ако това е поредния хейтърски коментар, който плюе по Българското, но просто филма ме накара да се чувствам така, дори не ме остави безразличен, а по-скоро обиден, колко елементарно може да бъде направена, иначе една интересна история.
Последния хубав български филм който гледах беше "Посоки" на Стефан Командарев, препоръчвам го с две ръце, и плюс за Вейдър, че все пак е споделил своято гледна точка и усещания от филма.
Редактирано от PRADA на 07.09.2018 20:12